top of page

Kolik má vaše nemovitost skutečně hodnotu? Lokalita je jen začátek příběhu

  • Obrázek autora: Roman Kratochvíl
    Roman Kratochvíl
  • 29. 4.
  • Minut čtení: 2

Stanovit správnou cenu nemovitosti je možná to nejdůležitější rozhodnutí při jejím prodeji – a zároveň jedno z nejtěžších. Mnoho majitelů se orientuje podle podobných inzerátů v okolí, ale skutečná tržní hodnota se málokdy ukrývá jen v číslech na internetu. Každá nemovitost má svůj příběh, své přednosti i skryté detaily, které mohou cenu výrazně ovlivnit.


Na čem opravdu záleží


Lokalita je samozřejmě klíčová – ale rozhodně není jediným faktorem.

Tržní hodnota se tvoří kombinací mnoha prvků:


  • Technický stav a vybavení – nově zrekonstruovaný byt má jinou hodnotu než ten, který čeká na modernizaci.

  • Dispozice a orientace – světlý byt s jihovýchodní orientací, balkonem a výhledem do zeleně působí úplně jinak než ten do rušné ulice.

  • Energetická náročnost – úspornější budovy lákají stále víc kupujících, protože slibují nižší provozní náklady.

  • Doplňky a zázemí – sklep, garáž, parkovací místo nebo pěkně udržované společné prostory zvyšují vnímanou hodnotu.

  • Atmosféra – světlo, prostor, klid, okolní prostředí a celkový pocit, který místo vyvolává, mohou být rozhodující.


Kupující dnes hledají nejen prostor, kde budou bydlet, ale i pocit, že je to to pravé místo pro život. A právě ten často rozhodne, jestli jsou ochotni zaplatit o něco víc.


Proč nestačí porovnávat podle inzerátů


Mnoho prodávajících vychází z toho, co vidí na realitních serverech. Jenže tyto částky představují nabídkové ceny, nikoliv ceny, za které se nemovitosti skutečně prodaly. Rozdíl mezi inzerovanou a reálnou částkou může být klidně i v řádu desítek až stovek tisíc korun.


Internetový odhad tedy často vytvoří falešný dojem – buď příliš vysoký (a nemovitost se neprodává), nebo příliš nízký (a přicházíte o zisk). Správné ocenění je proto o znalosti trhu, datech z realizovaných prodejů a zkušenosti s tím, jak kupující uvažují.


Prodejní strategie místo odhadu „od oka“


Stanovení ceny není jen matematika – je to kombinace analýzy, psychologie a praxe.

Příliš vysoká cena znamená ztrátu času a stagnaci, příliš nízká zbytečně snižuje výnos.

Zkušený makléř proto vždy analyzuje:


  • aktuální tržní data z dané lokality,

  • stav a potenciál nemovitosti,

  • poptávku kupujících v daném období,

  • a navrhne optimální strategii pro rychlý a výhodný prodej.



Závěrem


Každá nemovitost je jedinečná. A stejně tak jedinečná by měla být i její cenová strategie. Pokud chcete zjistit, za kolik můžete opravdu prodat svůj byt nebo dům, rád vám s tím pomohu.

 
 
 

Komentáře


bottom of page